Zagwarantuj swojej firmie bezproblemowe uzyskanie certyfikatu lub skorzystaj z naszych szkoleń

Przez 15 lat zaufało nam ponad 1200 małych, dużych i średnich firm

Wypełnij formularz lub
zadzwoń

42 630 50 24669 737 411

Twoje dane są u nas bezpieczne.
Dbamy o Twoją prywatność.

Zadzwoń 42 630 50 24669 737 411 lub wyślij

Klienci doceniają dowody jakości
Aż 90 proc. firm i organizacji decyduje się na recertyfikację

Normy branżowe oraz systemy zarządzania bezpieczeństwem informacji nabierają coraz większego znaczenia.

Na naszym rynku działa wiele firm certyfikujących, ale liczących się jest około 30. Największe wydały po kilka tysięcy certyfikatów na zgodność z normą ISO 9001, mniejsze — po kilkaset.

Największe zainteresowanie certyfikatami zanotowano w Polsce w 2005 r. Na wdrożenie wymagań norm ISO można było uzyskać dotacje unijne. Mimo braku dalszych zachęt finansowych, certyfikacja systemu zarządzania stała się dla wielu polskich przedsiębiorstw niezbędnym minimum skutecznego zarządzania.

Na podstawie informacji publikowanych przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną ISO można stwierdzić, że na świecie nie spada liczba certyfikatów ISO 9001 (system zarządzania jakością). Dane pokazują wzrost: 8 proc. za 2009 r. i 3 proc. za 2008 r. Te liczby świadczą, że norma ISO 9001 i systemy zarządzania jakością są dla firm i instytucji ważnym elementem zarządzania.

Certyfikatu nie dostaje się na zawsze. Co roku przeprowadza się audyt nadzoru, natomiast po trzech latach musi się odbyć audyt recertyfikacyjny, który umożliwia przedłużenie ważności certyfikatu na kolejne 3 lata.

Czy kryzys przyniósł spowolnienie certyfikacji w Polsce? Brakuje dokładnych danych. Zdania wśród firm certyfikujących są podzielone.

— Zwiększyła się liczba rezygnacji. Firmy mniejsze, szczególnie mikro i małe rezygnują z kontynuacji certyfikacji, gdyż koszty utrzymania systemu, czyli opłaty za audyty są dla nich znaczące — mówi Dagmara Machnicka z TÜV NORD Polska.

Marcin Chorąży, właściciel DJB Doradztwo uważa jednak, że firmy certyfikujące nie narzekają na brak pracy. Jego zdaniem rynek certyfikacyjny umocnił się właśnie w kryzysie. — Przedsiębiorstwo, chcąc utrzymać się na rynku i wyprzedzić konkurencję wdraża system ISO, by umocnić lub podnieść swoją pozycję — podkreśla Marcin Chorąży.

Konsultanci dodają, że wiele firm oparło się negatywnym czynnikom kryzysu dzięki wykorzystaniu takich dobrych praktyk, jak: procesy biznesowe, mierzenie efektywności, analiza ryzyka, samodoskonalenie, badanie satysfakcji klienta, które zawarte są właśnie w standardach ISO.

Norma ISO 9001 stanowi dobrą podstawę do budowania dalszych systemów zarządzania. Niezależnie od niej istnieją standardy branżowe, które cieszą się coraz większą popularnością. Motoryzacja ma swoje, branże spożywcza, kolejowa, spawalnicza, medyczna — swoje.

— W najbliższym czasie należy się spodziewać dalszych wzrostów liczby certyfikatów udzielonych w przemyśle spożywczym (norma ISO 22000) oraz certyfikatów ISO/IEC 27001 (systemów zarządzania bezpieczeństwa informacji) — sądzi Danuta Kędzierska z TÜV Rheinland Polska.

Firmy informatyczne, banki czy urzędy miejskie nie mogą sobie pozwolić na utratę zaufania klientów. To głównie one są zainteresowane standardami zapewniającymi bezpieczeństwo informacji.

Proekologiczna polityka UE powoduje z kolei, że coraz częściej wdraża się również systemy zarządzania środowiskowego — ISO 14001.

System certyfikacji bywa krytykowany. Ale fakt, że aż 90 proc. firm i organizacji decyduje się na recertyfikację, to sygnał dla branży, że klienci doceniają świadectwa jakości.

Coraz więcej branż interesuje się certyfikatami. O ile na początku ISO wdrażały duże przedsiębiorstwa, produkcyjne, o tyle teraz certyfikaty stały się popularne w mniejszych firmach i we wszystkich branżach. Interesują się nimi przychodnie lekarskie, wyższe uczelnie i placówki edukacyjne oraz firmy usługowe. To, jakie firmy czy instytucje będą się certyfikowały i na zgodność z jakimi normami będzie zależało od rozwoju rynku, wymagań UE oraz świadomości i oczekiwań odbiorców.

Certyfikat jak świadectwo dojrzałości

2010-11-16 (aktualizacja: 2010-11-15)
Barbara Warpechowska (Puls Biznesu wyd. 3236, s. 4)

Audyt zintegrowany co najmniej dwóch norm kosztuje mniej

Audyt i certyfikat są jak matura. Od otrzymania dokumentu nie przybędzie wiedzy i umiejętności. Ale wizja egzaminu mobilizuje.

Kto potrzebuje certyfikatu? Sporo firm zabiega o niego kiedy planują udział w przetargach, starają się o kontrakty z NFZ lub działają w branży, w której posiadanie takiego dokumentu jest nieodzowne, by przetrwać na rynku. Inne bardzo dobrze znają standardy i starają się zrobić wszystko, by spełnić stawiane przez nie wymogi. Liczą przy tym, że firma rzeczywiście będzie działała sprawniej i efektywniej.

Jak inwestycja
Certyfikat ważny przez trzy lata kosztuje od kilku do kilkudziesięciu tys. zł. Zależy m.in. od wielkości firmy, liczby zatrudnionych, liczby i rozmieszczenia oddziałów, pracy w systemie zmianowym, zakresu certyfikacji, branży.

Danuta Kędzierska, specjalista ds. rozwoju i integracji usług w TÜV Rheinland Polska, uważa, że koszt certyfikacji należy postrzegać jako inwestycję — z jednej strony we wzmocnienie wizerunku firmy i jej wiarygodności jako rzetelnego partnera biznesowego, a z drugiej — w doskonalenie działania przedsiębiorstwa.

Marcin Chorąży, właściciel DJB Doradztwo, dodaje:
— Z prawnego punktu widzenia nikt nie musi wdrażać w firmie systemu ISO. Najczęściej właściciele decydują się na to z trzech powodów. Po pierwsze, ważny klient lub kontrahent wymaga dokumentu świadczącego o jakości produktów czy usług firmy, z którą planuje współpracować. Po drugie, właścicielowi zależy na zwiększeniu prestiżu przedsiębiorstwa. Po trzecie, firma chce podnieść jakość pracy i uprościć schemat organizacyjny. Jeżeli właściciel firmy kieruje się drugim lub trzecim powodem, to wdrożenie systemu ISO przyniesie oczekiwane korzyści, natomiast nie musi się kończyć certyfikacją. Firma może działać zgodnie z systemem zarządzania jakością, z tym, że bez certyfikacji. Nie będzie to wtedy udokumentowane, ale właściciela ominą koszty związane z otrzymaniem i utrzymaniem certyfikatu. Jedyne koszty to jednorazowa opłata za wdrożenia systemu — opowiada Marcin Chorąży.

Inny sposób na mniejsze wydatki wskazuje Marcin Wilczek z TÜV Nord Polska.

— Mniej kosztuje audyt zintegrowany co najmniej dwóch norm, np. ISO 9001 i ISO 14001. Na obniżenie ceny wpłyną również certyfikaty innej niezależnej jednostki certyfikującej lub kontrolującej, nagrody jakości, np. Śląskiej Nagrody Jakości, Polskiej Nagrody Jakości oraz brak niezgodności podczas poprzednich audytów certyfikacyjnych i nadzoru.

Firmy mogą też liczyć na negocjacje cenowe konsultantów z jednostką certyfikującą — twierdzi Marcin Wilczek.

Wybór firmy
Konsultanci podkreślają, że firma wprowadzająca system zarządzania jakością powinna być elastyczna i nie narzucać gotowych rozwiązań, lecz podchodzić indywidualnie do potrzeb i oczekiwań klienta.

— Należy sprawdzić doświadczenie firmy we wdrażaniu systemu zarządzania jakością w branży, w której działamy. Ktoś, kto potrafi wdrożyć system w szpitalu niekoniecznie będzie umiał to zrobić w hucie szkła — zaznacza Grzegorz Grabka, dyrektor działu certyfikacji systemów TÜV Rheinland Polska.

Warto też zapytać o referencje. Dobrze też świadczy o firmie posiadanie przez nią certyfikatu ISO.

Przy wyborze firmy, która przeprowadzi audyt, ważna jest z kolei marka i rozpoznawalność na rynku, cena, a także to, jaką jednostkę polecają konsultanci, którzy przygotowują przedsiębiorstwo do procesu certyfikacyjnego.

Przez 15 lat zaufało nam ponad 1200 małych, średnich i dużych firm

Przeczytaj, co sądzą o naszych wdrożeniach i szkoleniach ich uczestnicy:

  • Polecamy wszystkim zainteresowanym udział w szkoleniach organizowanych przez firmę DJB Doradztwo Marcin Chorąży. Firma ta przeprowadziła na nasze zlecenie szkolenie Pełnomocnika i Audytora Wewnętrznego ds. Systemu ISO 9001. Dodatkowo firma DJB Doradztwo przygotowała dla naszej firmy dokumentacje ISO 9001 pod kątem Audytu Nadzoru. Zlecone zadanie zostało wykonane bardzo profesjonalnie. Wszyscy nasi pracownicy w pełni zrozumieli omawiane zagadnienia, do czego niewątpliwie przyczynił się doświadczony trener firmy DJB Doradztwo oraz liczne ćwiczenia praktyczne, które przeprowadził.

    Dr n. med. Anatol MajcherPrezes Zarządu Dyrektor Generalny

  • Współpracę z firmą DJB Doradztwo Marcin Chorąży rozpoczęliśmy w roku 2013. Wykonała dla nas kompleksowe Wdrożenie wymagań oraz przygotowała do Certyfikacji Systemu ISO 9001. Od tej pory corocznie firma DJB Doradztwo przygotowuje nas do Audytów Nadzoru. Do współpracy z naszą firma wybraliśmy firmę DJB Doradztwo, ponieważ jest jedną z najdłużej działających firm na rynku i może pochwalić się ogromnym doświadczeniem w zakresie świadczonych usług. Z wielka przyjemnością pragniemy polecić firmę DJB Doradztwo, z którą zamierzamy nadal kontynuować współpracę.

    Urszula SobczakDyrektor ds. Zarządzania Jakością

  • DJB Doradztwo to rzetelny i wiarygodny partner we wdrażaniu Systemu Zarządzania Jakością ISO 9001. Każdy etap zleconych przez nas tej firmie prac, charakteryzował się wysokim poziomem merytorycznym, terminowością i profesjonalizmem. Doświadczenie firmy DJB Doradztwo pozwoliło na zaprojektowanie i wdrożenie systemu jakości odpowiadającego naszym potrzebom, celom oraz zgodnego ze specyfiką organizacji.

    Bronisław Skaźnik Prezes Zarządu

  • Firma P.H. Alufinish Polska Sp. z o.o. Spółka Komandytowa niniejszym wyraża uznanie i podziękowania firmie DJB Doradztwo Marcin Chorąży za profesjonalne wdrożenie w roku 2004 Systemu ISO 9001 . Od tego czasu jesteśmy w stałej współpracy z firmą DJB Doradztwo, która przygotowuje nas do corocznych Audytów Nadzoru. Wszystkie usługi świadczone przez firmę DJB Doradztwo są starannie dostosowywane do indywidualnych potrzeb naszej firmy. Firma DJB Doradztwo posiada umiejętność szybkiego reagowania na nasze potrzeby oraz elastyczne podejście

    Katarzyna GabaraPełnomocnik ds. Jakości

  • Współpraca z firmą DJB Doradztwo Marcin Chorąży pozwala nam w pełni zarekomendować usługi świadczone przez wyżej wymienioną firmę, która w naszym Przedsiębiorstwie wdrożyła System HACCP. Dzięki udanej współpracy z firmą DJB Doradztwo zdecydowaliśmy się również na wdrożenie systemu IFS/BRC. Pragniemy podkreślić wysoką Jakość Obsługi Klienta, przejawiającą się życzliwością i otwartością na potrzeby i wymagania naszej firmy. Podczas współpracy firma DJB Doradztwo wykazała się rzetelnością, dyspozycyjnością i pełnym profesjonalizmem. Wdrożenie Systemu HACCP, IFS, BRC przebiegło w terminie i zgodnie z ustaleniami.

    Konopacki Bogusław Prezes Zarządu

  • Firma DJB Doradztwo dała się poznać jako sumienna i podchodząca do wymogów klienta z ogromnym zaangażowaniem. Współpraca z przydzielonym nam Konsultantem przebiega w bardzo przyjemnej atmosferze, a przez cały okres wdrażania mogliśmy liczyć na jego fachową pomoc i cenne rady. Kompleksowe podejście pracowników DJB Doradztwo pozwoliło nam na przejście audytu i szybkie uzyskanie Certyfikatu.

    mgr inż. Robert WlaźlakDyrektor ds. Technicznych

  • Zaangażowanie i profesjonalizm Konsultantów firmy DJB Doradztwo Marcin Chorąży pozwoliły nam na sprawne wdrożenie systemu i uzyskanie certyfikatu ISO 9001. Z pomocy firmy DJB Doradztwo korzystaliśmy także przed audytem nadzoru, który przebiegł bezproblemowo i zakończył się powodzeniem.

    Ryszard IciekPełnomocnik ds. Systemu Zarządzania Jakością w firmie Certools

Wypełnij formularz lub zadzwoń 42 630 50 24 | 669 737 411

Nie znalazłeś interesujących Cię informacji?
Skorzystaj z wyszukiwarki

Twoje dane są u nas bezpieczne.
Dbamy o Twoją prywatność.

0.058421850204468